zadzwoń:

22 455 56 01

Jeżeli potrzebujesz pomocy odwiedź nasze:

Centrum Wiedzy

lub

Zadzwoń 

Jeśli masz pytanie

zadzwoń:

22 455 56 00

lub

Wypełnij formularz kontaktowy

Oddzwonimy do Ciebie 

 

Każdego roku ustawodawca przygotowuje ponad

25 000 stron aktów prawnych

Podpowiemy Ci, jak poradzić sobie w gąszczu tak często zmieniających się przepisów. 

Zapisz się na Newsletter Prawny Sage

Ulga na złe długi w PIT i CIT od 2020 r.

Ulga na złe długi w PIT i CIT od 2020 r.

#GotowiNaZmiany

15 października 2018

Legislacja

Zgodnie z projektem Ustawy z 14 września 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych przedsiębiorcy, którzy nie otrzymają płatności od kontrahentów, będą mogli skorzystać z ulgi na złe długi w podatku dochodowym. Projekt przygotowany przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii trafił właśnie do konsultacji.


Popularne wśród przedsiębiorców borykających się z zatorami płatniczymi rozwiązanie, tzw. ulgę na złe długi w VAT, rządzący chcą rozszerzyć na podatek dochodowy – zarówno PIT, jak i CIT. Obecnie ulga działa w podatku VAT – podatnik ma możliwość skorygowania (obniżenia) podatku należnego od towarów i usług po upływie 150 dni od terminu płatności wskazanego na fakturze, a od Nowego Roku będzie miał taką możliwość po upływie 90 dni. Jednak gdy przedsiębiorca ma przeterminowane należności i nie otrzymuje pieniędzy za wystawioną fakturę, musi uregulować podatek dochodowy. Wymuszają to przepisy o podatku dochodowym opierające się na zasadzie, że przychodem są kwoty należne bez względu na to, czy faktycznie zostały otrzymane (zasada memoriału).


Ulga zapożyczona z podatku VAT


Analogicznie do przepisów funkcjonujących w podatku od towarów i usług rząd planuje wprowadzić przepisy umożliwiające wierzycielom, którzy w ciągu 120 dni od terminu płatności nie otrzymali należności z tytułu wystawionej faktury VAT, obniżenie podstawy opodatkowania podatku dochodowego. Jednocześnie dłużnik, który w ciągu dwóch miesięcy od terminu płatności nie ureguluje zobowiązań na rzecz dostawcy towarów lub usług, będzie zobowiązany do podniesienia podstawy opodatkowania o kwotę zaległości.


W założeniu nowe rozwiązanie ma poprawić płynność finansową firm dotkniętych problemem zatorów płatniczych i jednocześnie wytworzyć presję na firmy, które nie regulują zobowiązań.


Zgodnie z szacunkami MPiT zatory płatnicze dotykają aż 80–90% polskich przedsiębiorstw. Autorzy projektu zwracają uwagę, że w obecnych realiach prawnych promowani są nielojalni dłużnicy, którzy obniżają podstawę opodatkowania dzięki nieopłaconym fakturom zakupu, natomiast wierzyciele tracą podwójnie – poza finansowaniem przedsięwzięć nieuczciwych kontrahentów zmuszeni są odprowadzać podatek dochodowy od sum, których nie otrzymali.


Przepisy mają wspierać interesy małych firm


Projektowane przez MPiT zmiany nie ograniczają się do wprowadzenia ulgi na złe długi w PIT i CIT. Na mocy innej ustawy, która już trafiła do Sejmu, od stycznia 2019 r. zostanie skrócony okres umożliwiający skorzystanie z ulgi na złe długi w VAT ze 150 do 90 dni.


Bardzo ważne zmiany mają również dotyczyć warunków prowadzenia działalności przez firmy z sektora MSP. Resort chce chronić interesy małych podmiotów, które swoją działalnością często finansują większe przedsiębiorstwa wydłużonym kredytem kupieckim, tracąc płynność finansową. Stąd propozycje ministerstwa, by wprowadzić limit 60 dni na uregulowanie przez dużego kontrahenta jego zobowiązania wobec mniejszego podmiotu oraz 30 dni na zapłatę faktury na rzecz przedsiębiorców w przypadku instytucji publicznych, np. ministerstw, jednostek samorządu czy uniwersytetów (z wyłączeniem podmiotów leczniczych, przede wszystkim szpitali).


Dodatkowym narzędziem, które ma bardziej prewencyjny charakter, może stać się wprowadzenie obowiązku przedstawiania przez duże podmioty raportu o terminowości opłacania faktur, które resort będzie publikował. Pierwsze sprawozdania składane byłyby w 2021 roku za rok poprzedni. Dodatkowo najwięksi podatnicy CIT mieliby podlegać sankcjom do 5 proc. wartości niezapłaconych w terminie faktur. Jednocześnie firmy, które same nie otrzymują płatności od kontrahentów, nie podlegałyby sankcjom.


Odzyskiwanie zaległych należności miałaby przyspieszyć także szybka ścieżka sądowa do nakazu zapłaty dla roszczeń w wysokości do 75 tys. zł. Uzyskanie nakazu zapłaty jest szybsze niż wyroku sądowego, co powinno pozwolić firmom szybciej odzyskać należności.


Ulga na złe długi w PIT i CIT ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2020 r., zaś większość pozostałych planowanych zmian wejdzie w życie 1 czerwca 2019 r.





/*gatedcontent/