zadzwoń:

22 455 56 01

Jeżeli potrzebujesz pomocy odwiedź nasze:

Centrum Wiedzy

lub

Zadzwoń 

Jeśli masz pytanie

zadzwoń:

22 455 56 00

lub

Wypełnij formularz kontaktowy

Oddzwonimy do Ciebie 

 

10 czerwca 2016

Ile można zyskać na EURO 2016?


Eksperci szacują, że przygotowania do organizacji EURO2012 w Polsce przyniosły znaczący wzrost ilości inwestycji. Poprawił się stan infrastruktury komunikacyjnej, wzrosła jakość życia. Organizacja turnieju miała też duży wpływ na gospodarkę. Okazuje się, że także rozpoczynające się właśnie EURO2016 we Francji będzie mieć znaczący wpływ na kondycję przedsiębiorstw, także polskich.


Wybudowanie czterech polskich stadionów na Euro kosztowało ok. 4,3 mld zł. Jednak te i inne inwestycje szybko zaczęły się zwracać. Szacunki mówią, że inwestycje na Euro w Polsce mają dać dodatkowe 20 mld zł w PKB do roku 2020. Deloitte szacuje, że turyści i kibice, którzy odwiedzili w czasie EURO2012 polskie miasta zostawili tam niemal 1,5 mld zł. Wybudowanie samego tylko Stadionu Narodowego w Warszawie kosztowało niemal 2 mld zł. Od tamtego czasu stadion przyniósł już ok. 48 mln zł przychodów. Szacuje się, że ok. 5% ruchu turystycznego do Polski w 2012 r. wygenerował właśnie turniej piłkarski. Wydatki zagranicznych turystów mają wynieść do 2020 r. ponad 4 mld zł.

Tysiące nowych miejsc pracy

Podobnie będzie w przypadku rozpoczętego właśnie turnieju we Francji. Tamtejszy minister sportu, Patrick Kanner, uważa, że francuska gospodarka zyska dzięki EURO2016 dodatkowe 1,2 mld euro. Przebudowa stadionów i inne inwestycje infrastrukturalne już teraz wygenerowały dodatkowe 20 tys. miejsc pracy. Szacuje się, że kibice w czasie mistrzostw wydadzą ponad pół miliarda euro na stadionach oraz ok. 200 mln euro w strefach kibica.

Warto zauważyć, że EURO2016 będzie mieć wpływ nie tylko na sytuację gospodarczą we Francji, ale także na inne kraje. Gospodarka Irlandii Północnej dzięki wydatkom konsumentów ma otrzymać dodatkowe 8,5 mln funtów. Sami telewidzowie, oglądający mecze z pozycji fotela na piwo i przekąski mają wydać połowę tej kwoty. Brytyjski sektor spożywczy i detaliczny (w tym także restauracje i puby) spodziewają tego lata wpływów w wysokości 3 mld funtów, właśnie związanych z wydatkami na gadżety i produkty związane z turniejem piłkarskim oraz późniejszymi Igrzyskami Olimpijskimi w Rio. Wydatki brytyjskich konsumentów w czasie mistrzostw świata w piłce nożnej w 2014 r. (gdy reprezentacja tego kraju szybko odpadła z turnieju) wyniosły 2,5 mld funtów. W czasie tegorocznego EURO występują aż 4 zespoły z Wysp Brytyjskich, więc ekonomiści spodziewają się, że konsumenci wydadzą rekordowe sumy. Tylko firma Carlsberg zamierza osiągnąć w tym czasie przychody na poziomie 60 mln funtów. Firma Domino’s Pizza zamierza na czas mistrzostw oraz igrzysk zatrudnić dodatkowe 10 tys. osób, szacują, że w czasie rozgrywek piłkarskich w każdej sekundzie będą zamawiane średnio 3 pizze.

PKB rośnie w czasie EURO

W latach, gdy organizowane są mistrzostwa świata lub Europy w piłce nożnej brytyjskie PKB między trzecim a czwartym kwartałem rośnie o 0,26-0,41 punktu procentowego więcej niż w latach bez turniejów piłkarskich. W rekordowym roku 1996 r. gdy angielska reprezentacja doszła do półfinału mistrzostw Europy, wzrost PKB był wyższy od przeciętnego aż o 1,28 pp. 

Rozgrywki sportowe mają silny wpływ nie tylko na branżę spożywczą, ale także na elektronikę. LG Electronics szacuje, że tegoroczne EURO przyniesie wzrost sprzedaży telewizorów o 10-20%. Na turnieju tradycyjnie zarobi też telewizja. Najdroższy spot tv przy meczu grupowym polskiej drużyny ma kosztować w Polsacie lub TVP 141 tys. zł. Obie stacje mogą łącznie zarobić na turnieju ok. 55 mln zł. Kampanie reklamowe prowadzą nie tylko oficjalni sponsorzy EURO, ale także firmy mniej lub bardziej związane ze sportem (od sieci sklepów spożywczych, poprzez dystrybutorów sprzętu AGD, na bankach kończąc). Widać wyraźnie, że piłkarskie mistrzostwa Europy są traktowane przez firmy jak El Dorado, na którym każdy ma szansę zarobić. A jak wykorzysta EURO 2016 Twoja firma?  

Pobierz bezpłatne kompendium wiedzy o e-fakturach.

Free guide to managing your cash flow
Sprawdź, czym jest prawdziwa e-faktura i jaka jest jej przyszłość
Pobierz raport za darmo

Zapisz się na bezpłatny newsletter o zmianach prawnych 2017.

*
*
Czy jesteś użytkownikiem systemów Sage?

*